Actualisatie

 Tabel 5.1 Actualisatie 

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

Progr.

2024

2025

2026

2027

2028

Programma 2

Subsidieregeling Hartveilig Ede

2

18 V

50 V

50 V

50 V

50 V

Programma 3

Bijstandsmiddelen Participatiewet (BUIG-middelen)

3

1.000 N

pm

pm

pm

pm

Studietoeslag

3

135 N

135 N

pm

pm

pm

Crisisnoodopvang

3

-

-

-

-

-

Gemeentelijke opvang ontheemden Oekraïne

3

-

-

-

-

-

Programma 4

Nieuwe jaarschijf: Verkeerskrediet 2027

4

-

-

-

-

19 N

Nieuwe jaarschijf: Vervanging verkeersregelinstallaties 2027

4

-

-

-

-

15 N

Programma 5

Verwerven stikstofruimte

5

1.800 N

-

-

-

-

Programma 7

Nieuwe jaarschijf: Areaal openbare ruimte

7

-

-

-

-

95 N

Reservering nieuwe jaarschijf: Vervanging openbare ruimte

7

-

-

-

-

288 N

Programma 8

Vrijval kapitaallasten

8

1.142 V

443 V

326 V

286 V

354 V

OZB - areaaluitbreiding

8

965 V

965 V

965 V

965 V

965 V

OZB - verevening gemeentefonds areaaluitbeiding.

8

772 N

772 N

772 N

772 N

772 N

Vergoedingen fractievolgers

8

50 N

50 N

50 N

50 N

50 N

Structureel ophogen budget Verkiezingen

8

158 N

183 V

123 N

123 N

123 N

Totaal

1.791 N

684 V

396 V

356 V

7 V

Programma 2
Subsidieregeling Hartveilig Ede   € 18.000 V
In de Programmabegroting 2023-2026 is voor 2024 € 75.000 en voor 2025 en verder € 107.000 vrijgemaakt om te komen tot een dekkend AED-netwerk en om dit te borgen. In de loop van 2023 is de subsidieregeling Hartveilig Ede vastgesteld waar deze doelstelling in verwerkt is. Deze regeling, in samenwerking met de stichting Hartveilig Ede, kan dit bereiken met een lager budget dan beschikbaar. Het gevolg is een vrijval van € 18.000 in 2024 en € 50.000 vanaf 2025 en verder.

Programma 3
Bijstandsmiddelen Participatiewet (BUIG-middelen)   € 1.000.000 N
Bijstandsverlening is een openeinderegeling. De gemeente Ede is meerjarig een nadeelgemeente. Dit betekent dat, ondanks dat het bijstandsbestand daalt, Ede onvoldoende vanuit de BUIG-middelen voor de kosten van bijstandsverlening wordt gecompenseerd. Voor 2024 is de prognose dat bovenop de begroting een nadeel van € 1.000.000 wordt voorzien. Hierbij gaan wij uit van een verwachte daling van het bijstandsbestand van 1% en per uitkering een gemiddelde kostprijs van € 1.511 per maand. Dit zorgt voor totale kosten van € 31.700.000.

Studietoeslag   € 135.000 N
De studietoeslag (ST) is een wettelijk verplichte financiële ondersteuning vanuit de gemeente voor studenten met een beperking of chronische ziekte die niet in staat zijn om naast hun studie te werken. De afgelopen jaren is het budget telkens fors overschreden. De oorzaken hiervan zijn het toegenomen aantal aanvragers en het gestegen maandelijks toeslagbedrag. Tot op heden werd de overschrijding opgevangen binnen het budget voor minimaregelingen, waar komende jaren naar verwachting geen ruimte meer voor is. De verwachting is dat de kosten de komende jaren zullen stabiliseren of nog iets zullen stijgen. Met de claim van € 135.000 per jaar hebben we op deze post weer een reëel begroot bedrag staan.

Crisisnoodopvang   € 2.300.000 N
Crisisnoodopvang - dekking bijdrage COA   € 2.300.000 V
Op 8 februari 2024 heeft de raad kennisgenomen van het voornemen van het college van B en W om de crisisnoodopvang aan de Galvanistraat te verlengen voor 1 jaar van 1 maart 2024 tot 1 maart 2025. De gemeente biedt op deze locatie opvang aan maximaal 111 asielzoekers. De gemeente maakt kosten voor het exploiteren van de crisisnoodopvang. Dit zijn kosten voor onder andere huur, servicekosten, beveiliging, catering en inhuur personeel. De gemeente wordt in de kosten van de crisisnoodopvang gecompenseerd door het COA conform de bepalingen in de handreiking Crisisnoodopvang. Uitgangspunt van de financiële tegemoetkoming aan gemeenten is dat zij financieel geen nadeel ondervinden van het aanbieden van de crisisnoodopvang.

Gemeentelijke opvang ontheemden Oekraïne   € 9.100.000 N
Gemeentelijke opvang ontheemden Oekraïne - dekking bijdrage Rijk   € 9.100.000 V
Gemeente Ede biedt sinds 3 maart 2022 gemeentelijke opvang aan ontheemden uit Oekraïne. De opvang van ontheemden uit Oekraïne betekent in de eerste plaats dat de gemeente zorgt voor basisvoorzieningen zoals huisvesting en catering. Ook krijgen vluchtelingen de nodige faciliteiten rondom onderwijs, zorg en inkomen. De uitgaven die worden gedaan in het kader van de gemeentelijke opvang van ontheemden uit Oekraïne worden gecompenseerd vanuit de bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne. Met de regeling verstrekt en betaalt het Rijk een voorschot van het aantal opvangplekken dat een gemeente in een boekjaar verwacht te realiseren maal het normbedrag van € 61 per gerealiseerde opvangplek per dag. De verwachte rijksbijdrage op basis van het aantal opvangplekken, de periode van de opvang en het normbedrag van € 61 bedraagt € 9,1 miljoen in 2024.

Programma 4
Nieuwe jaarschijf: Verkeerskrediet 2027   € 19.000 N
Bij de Perspectiefnota 2012-2015 is besloten jaarlijks € 400.000 beschikbaar te stellen ten behoeve van mobiliteitsprojecten voor verschillende modaliteiten. Deze projecten zijn van belang voor een goede bereikbaarheid en dragen bij aan een verhoging van de verkeersveiligheid en een verbetering van de leefbaarheid. Voorgesteld wordt om voor het jaar 2027 een krediet van € 400.000 beschikbaar te stellen, wat zich vertaalt in een jaarlijkse kapitaallast van € 19.000 vanaf 2028

Nieuwe jaarschijf: Vervanging verkeersregelinstallaties 2027   € 15.000 N
Om de vervanging van vri's binnen de gemeente te borgen is bij de Perspectiefnota 2018-2021 besloten jaarlijks een krediet beschikbaar te stellen. Voorgesteld wordt om voor het jaar 2027 een krediet van € 162.412 (oorspronkelijke € 145.000 inclusief indexatie) beschikbaar te stellen, wat zich vertaalt in een jaarlijkse kapitaallast van € 15.000 vanaf 2028.

Programma 5
Verwerven stikstofruimte   € 1.800.000 N
Op dit moment doet de kans zich voor om stikstofruimte aan te kopen. Hiermee is het mogelijk om compensatie te bieden aan de realisatie van een groot aantal ruimtelijke projecten binnen de gemeente Ede waar extern salderen noodzakelijk is. De verwerving van deze stikstofruimte en de beëindiging van een agrarische onderneming is in de afrondende fase. Het betreft hier geen aankoop van grond maar een functiewisseling en bedrijfsbeëindiging waarbij stikstofruimte ingezet kan worden ten behoeve van extern salderen. De aankoop maakt onderdeel uit van de ontwikkel en investeringsstrategie (zie hoofdstuk 3.5)

Programma 7
Nieuwe jaarschijf: Areaal openbare ruimte   € 95.000 N
De jaarlijkse groei van de gemeente Ede leidt op een aantal beleidsterreinen tot autonome lastenstijgingen. Op basis van eerdere besluitvorming wordt hiermee ook voor 2028 voor beheer openbare ruimte rekening gehouden.

Reservering nieuwe jaarschijf: Vervanging openbare ruimte   € 288.000 N
Bij de Perspectiefnota 2016-2019 is besloten ingaande 2016 voor een periode van 10 jaar een jaarlijks krediet beschikbaar te stellen voor de toename van investeringen in de vervanging openbare ruimte (voor de periode 2023-2026 een bedrag van € 5 miljoen). Bij de Voorjaarsbrief 2024-2027 is hiertoe voor de laatste keer (tiende jaar) een krediet toegekend. Welk structureel bedrag vanaf 2027 benodigd is om de openbare ruimte schoon, heel en veilig te houden, conform de vastgestelde kaders van de gemeenteraad, wordt uitgewerkt en meegenomen in het Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte (IBOR) welke in het najaar van 2024 aan de raad wordt voorgelegd. Vooruitlopend wordt in deze perspectiefnota een reservering gedaan van € 288.000 in 2028 om de kapitaallasten op te kunnen vangen. Deze reservering zal worden herzien bij de vaststelling van het IBOR.

Programma 8
Vrijval kapitaallasten   € 1.142.000 V
Afsluiting en fasering van investeringen leiden tot vrijval en/of verschuiving van kapitaallasten. Uitstel leidt met name in de eerste jaren tot een forse vrijval. Het betreft onder meer Spoorzone, Parklaan en diverse temporisering van het fietsplan.

OZB - areaaluitbreiding   € 965.000 V
OZB - verevening gemeentefonds areaaluitbreiding   € 772.000 N
Door areaaluitbreiding stijgt de structurele opbrengst van de onroerendzaakbelasting met € 965.000. De toegenomen waarde vertaalt zich in een verevening van de algemene uitkering. Dit zorgt voor een nadelig effect van € 772.000. Het netto-effect van de areaaluitbreiding wordt hierdoor € 193.000 voordelig.

Vergoedingen fractievolgers   € 50.000 N
Het aantal PDE’s is de laatste jaren toegenomen waardoor ook de vergoeding aan de fractievolgers stijgt. De begroting is hier nog niet op aangepast.

Structureel ophogen budget Verkiezingen   € 158.000 N
In de Programmabegroting 2023-2026 is het budget voor Verkiezingen structureel verhoogd met € 93.000 naar € 223.000. Toch constateren we dat door de verscherpte procedures voor controle van de tellingen, de centrale telling en vaststelling van de uitslag structureel meer capaciteit en faciliteiten vragen. Feitelijk is het tellen naast het tellen op de avond van de verkiezing uitgebreid met een extra dag. Naast dat we ook zijn geconfronteerd met een forse stijging van de portikosten investeren we in 2024 incidenteel in de toegankelijkheid van de stembureaus door middel van voorzieningen voor mensen met een visuele beperking, bereikbaarheid en toegankelijkheid van stemhokjes voor mensen die slecht ter been zijn. Omdat voor 2025 op dit moment geen verkiezingen gepland staan, valt dan een deel van het budget (op de vaste lasten na) vrij.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2024 09:44:12 met de export van 07/15/2024 09:34:57