Nieuw beleid/knelpunten per programma

Programma Bestuur en Organisatie

Wat gaat het kosten?

 

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

Progr.

2024

2025

2026

2027

2028

Vastgoed - molenroedes 3 molens

8

-

-

20 N

20 N

20 N

Vastgoed - ventilatieproblematiek kinderdagverblijf Lunteren

8

-

-

-

-

-

Vastgoed - Taxatie herbouwwaarde portefeuille vastgoed

8

130 N

-

-

-

-

PZ - Paspoortpiek

8

178 N

178 N

178 N

178 N

178 N

JIS - WOO extra capaciteit 

8

-

71 N

122 N

122 N

122 N

Gemoderniseerd taxatieverslag en Belastingapplicatie

8

60 N

60 N

60 N

60 N

60 N

Diversen (wettelijke verplichtingen en bestandsverbetering/-verrijking) GIO & BEL 

8

140 N

25 N

-

-

-

Informatieveiligheid

8

-

525 N

425 N

425 N

425 N

Datagedreven werken, AI, Algoritmeregister

8

-

170 N

370 N

340 N

190 N

Extra capaciteit Public Affairs

8

52 V

52 V

26 V

-

-

Programma Dienstverlening

8

-

500 N

500 N

-

-

Totaal

456 N

1.477 N

1.649 N

1.145 N

995 N

 

Wat gaan we doen?

Vastgoed - molenroedes 3 molens
De afgelopen jaren zijn bij een aantal traditionele molens in Nederland onverwacht roeden gebroken. De Hollandse Molen heeft onderzoek gedaan naar deze onverwachte breuken en vanuit het onderzoek een RI&E opgesteld om risicoklassen te bepalen bij andere bestaande molens. Voor drie van de vijf historische korenmolens die Ede in bezit heeft is uit de RI&E gebleken dat de molenroedes een verhoogd risico hebben op breuk en vervangen moeten worden. Het gaat om de molenroedes van de Keetmolen, Walderveense molen en Molen de Hoop. Omdat dit niet voorzien is in de onderhoudsplannen is hiervoor extra geld benodigd. Voorgesteld wordt om voor het jaar 2025 een krediet van € 510.000 beschikbaar te stellen, wat zich vertaalt in een jaarlijkse kapitaallast van € 20.000 vanaf 2026.

Vastgoed - ventilatieproblematiek kinderdagverblijf Lunteren
Een gedeelte van schoolgebouw de Triangel aan de Kerkhoflaan in Lunteren wordt verhuurd aan kinderopvang Partou. Het schoolgebouw is in eigendom van het schoolbestuur. Schoolbesturen ontvangen rechtstreeks van het Rijk onderhoudsgelden, gebaseerd op de leerlingenaantallen. Daarmee wordt er geen budget verstrekt voor het gedeelte kinderopvang vanuit het Rijk. Er ontstaat nu een knelpunt op basis van de gemaakte afspraken uit het verleden met het schoolbestuur en de kinderopvangorganisatie en de gemeente Ede. De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud van het gedeelte van de kinderopvang. De huidige ventilatie van de kinderopvang functioneert niet meer. Er is een noodzakelijke aanpassing nodig aan de ventilatie om het gebouw veilig te gebruiken. De kosten (€ 101.000) worden vanuit de reserve Onderwijs - Huisvesting bekostigd.

Vastgoed - Taxatie herbouwwaarde portefeuille vastgoed
Voor onze vastgoedobjecten zijn verzekerde waarden bepaald door middel van een herbouwwaardetaxatie. Officiële taxaties zijn veelal tien jaar geldig en van een groot aantal school-, welzijn- en sportgebouwen verloopt de geldigheid eind 2024. Het uitvoeren van taxaties voor de herbouwwaarde is geen verplichting, echter het niet uitvoeren vormt een risico bij een schade. De afgelopen jaren heeft er indexatie plaats gevonden van de herbouwwaarden, maar na indexatie over langere periode loopt dit veelal uit de pas. Bij omvangrijke of total-loss schade kan er bij het ontbreken van een herbouwwaardetaxatie discussie ontstaan over de feitelijke herbouwwaarde en schade-uitkering. Door het incidentele karakter (eens per tien jaar) is hiervoor eenmalig extra geld benodigd in 2024.

PZ - Paspoortpiek
Er is gedurende vijf jaar van 2024 tot en met 2028 een sterke verhoging van aanvragen van reisdocumenten en identiteitskaarten (de zogenaamde paspoortpiek). Het betreft een incidentele piek van vijf jaar. Vanaf 2029 daalt het aantal aanvragen weer. Vanaf 1 januari 2024 is ook de Wet Invoering Gecombineerde Geslachtsnaam van kracht. Beide ontwikkelingen betekenen:

  • Een stijging van ongeveer 11.500 reisdocumenten in 2022 naar ongeveer 25.000 tijdens de piekperiode.
  • In 2024 een eenmalige piek van 1075 aanvragen in 2024 (als gevolg van WIGG).

Om de paspoortenpiek op te kunnen vangen is tijdelijk extra capaciteit nodig. Daartegenover staat ook een tijdelijke stijging van de leges.

JIS - WOO extra capaciteit
Bij de Programmabegroting 2024-2027 is voor twee jaar incidentele extra uitvoerende capaciteit toegekend voor het behandelen van Woo verzoeken omdat na inwerkingtreding van de Wet open overheid (Woo) in mei 2022 een verdrievoudiging optrad van het aantal verzoeken. Naast de toename van het aantal aanvragen constateren we een toename van de complexiteit van de verzoeken. In 2024 implementeren we anoniemiseringssoftware. Desondanks blijft de beoordeling van de informatie wel onderhevig aan menselijke inzet. Aangezien we de geconstateerde trend in stijging van zowel het aantal als de complexiteit zich voortzet, is continuering van de capaciteitsuitbreiding noodzakelijk.

Gemoderniseerd taxatieverslag en Belastingapplicatie
Vanaf 1 januari 2025 wordt een ander WOZ-taxatieverslag gehanteerd (wettelijk verplicht). Inwoners kunnen dit taxatieverslag opvragen om hun WOZ-waarde te kunnen checken. Zij hebben dan veel meer inzicht en uitleg over de WOZ-waarde en de totstandkoming ervan. Daarnaast breiden we de functionaliteiten van www.mijnoverheid.nl en de digitale belastingbalie uit als ook het gebruik van QR-codes op de aanslagbiljetten.

Diversen (wettelijke verplichtingen en bestandsverbetering/-verrijking) GIO & BEL
De wetgever heeft nieuwe eisen gesteld aan de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG 2.0). Dit brengt met zich mee dat er behoorlijk meer bouwwerken in de BAG in kaart moeten worden gebracht, opgenomen en beheerd moeten worden. Daarnaast moeten er ter voorbereiding op de nieuwe belastingverordening Riool forse bestandanalyses en controles plaatsvinden. Tenslotte wordt, op basis van de vigerende Europese aanbestedingsregels, in 2024 de Waarderingsapplicatie opnieuw aanbesteed. Om deze trajecten succesvol te laten verlopen en tijdig te voldoen aan de wetgeving, is tijdelijk extra capaciteit nodig.

Informatieveiligheid
Informatieveiligheid (beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid) van onze systemen en gegevens is cruciaal voor een weerbare en betrouwbare overheid. Dat vraagt steeds meer van onze organisatie:

  1. Meer organisatorisch slagkracht is nodig om de basis op orde te houden en te onderhouden. Zie hiervoor ook het Rekenkamerrapport Informatieveiligheid .
  2. Dreigingen worden steeds groter en meer divers, nemen toe in volume en worden complexer om te kunnen beheersen. Onze snelheid van handelen en inzicht moet geborgd blijven om pro-actiever ons dreigingsbeeld het hoofd te bieden. Ook ten aanzien van het borgen van bedrijfscontinuïteit.
  3. Verantwoordingsverplichtingen nemen sterk toe door onder andere de komst van Europese wetgeving met betrekking tot security (NIS2) en de vastlegging van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid als wettelijke verplichting. Wij moeten aantoonbaar in controle zijn. Ook vanuit de gemeenteraad is er toenemende aandacht, mede naar aanleiding van het in 2023 uitgevoerde rekenkameronderzoek.

De komende periode werken we enerzijds aan de implementatie van een nieuw instrumentarium om risico’s te identificeren en te mitigeren (Information Security Management System) en anderzijds aan het beter toerusten van managers en medewerkers, waardoor risico’s van het optreden van beveiligingsincidenten in onze bedrijfsprocessen worden verkleind en beheersbaar worden gemaakt.

Datagedreven werken, AI, Algoritmeregister
Het slimmer gebruik maken van gegevens stelt ons als gemeente in staat om betere beslissingen te nemen en effectiever en efficiënter te handelen. Vanaf 2025 worden de resultaten van het programma Datagedreven sturen in de lijnorganisatie voortgezet. We voegen de rol toe van Chief Data Officer (CDO) en gaan verder met de inrichting van een centraal gegevensplatform.
De snelle opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) geeft urgentie om hier kennis over op te bouwen en te zorgen voor heldere randvoorwaarden, procedures en richtlijnen. We bereiden ons voor op nieuwe Europese wetgeving (AI Act, Data Act), de implementatie van het Algoritmeregister en maatregelen op het gebied van ethiek.

Extra capaciteit Public Affairs
Omdat Ede geen voorzittersrol meer vervult in de G40 themagroep Zorg, Jeugd en Onderwijs, is ondersteuning hierop niet langer nodig en dus ook stopgezet.

Programma Dienstverlening
In 2024 wordt de Visie op Dienstverlening vastgesteld en gaan we het uitvoeringsprogramma om de dienstverlening te moderniseren en te verbeteren verder uitwerken. De basis van de Visie is: Dienstverlening in Ede is Dichtbij en Duidelijk. Dit wordt vertaald naar een pro-actieve dienstverlening: wij zijn er als je ons nodig hebt (dichtbij), je weet altijd waar je moet zijn als je ons nodig hebt én wij beloven dat je snel een helder antwoord krijgt op je vragen (duidelijk). Richtinggevend naast de eigen ambities is ook nieuwe wetgeving, zoals de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer, Digitale handtekening, Wet open overheid, eID en regelgeving op het gebied van digitale toegankelijkheid. Om dit allemaal mogelijk te maken is onder meer een samenhangend geheel van ICT-systemen, dienstverleningsprocessen en een pro-actieve dienstverleningscultuur nodig. De meest zichtbare investering zit in de ICT-middelen (onder meer het zaaksysteem, e-formulieren, koppelingen met back-office systemen, afsprakensysteem, persoonlijke pagina/portaal voor inwoners etc.).

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2024 09:22:55 met de export van 07/01/2024 09:17:08