Wat gaat het kosten?
| Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Progr. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
VPB reclameopbrengsten | 7 | - | - | - | - | - |
Vervangingsbudget wagenpark en laadinfra | 7 | - | 430 V | 150 N | 150 N | 150 N |
Bijdrage wegenonderhoud aan verkeersprojecten | 7 | 112 N | - | - | - | 112 V |
Watertappunten in Ede-Stad | 7 | - | 6 N | 11 N | 11 N | 11 N |
Fietspaden buitengebied | 7 | - | - | 12 N | 154 N | 152 N |
Totaal | 112 N | 425 V | 173 N | 315 N | 201 N |
Wat gaan we doen?
VPB reclameopbrengsten
Lokale overheden vallen sinds 2016 onder de Wet op de Vennootschapsbelasting (VPB). In 2024 wordt een aanslag van € 95.000 verwacht voor VPB over de reclame-inkomsten. Tegen eerdere aanslagen is, samen met een aantal andere gemeenten, bezwaar aangetekend. Indien gemeenten bij de rechter hun gelijk krijgen, dan heeft ook Ede recht op teruggave van de reeds betaalde vennootschapsbelasting. Het is nog onbekend wanneer hier een uitspraak over gedaan zal worden. Om verdere belastingrente te voorkomen dient deze aanslag betaald te worden. De kosten worden gedekt vanuit de reserve BTW - Compensatiefonds (R492).
Vervangingsbudget wagenpark en laadinfra
De gemeente Ede moet voldoen aan de eisen van de Zero Emissie zone voor Stadslogistiek (ZES) voor Ede centrum. Dat betekent geen vracht-- en bestelwagens op fossiele brandstoffen in het centrum. Daarnaast willen we als overheid het goede voorbeeld geven (elektrificatie van voertuigen). Een aantal dieselvoertuigen moet vanwege hun levensduur vervangen worden, in dit geval waar mogelijk door elektrische auto’s. Meer elektrische auto’s betekent ook vernieuwing en uitbreiding van de laadinfrastructuur (laadpalen).
De huidige budgetten voor vervanging van een aantal voertuigen van het gemeentelijk wagenpark zijn ontoereikend. Uitstel van vervanging is echter niet meer mogelijk. Ook is vervanging van de laadinfrastructuur nodig. Deze is inmiddels acht jaar oud en is niet toekomstbestendig. Daarnaast is inkoopondersteuning door een externe partij voor de aanbesteding van deze laadinfrastructuur nodig. Voorgesteld wordt om voor het jaar 2025 een krediet van € 1,02 miljoen beschikbaar te stellen, wat zich vertaalt in een jaarlijkse kapitaallast van € 150.000 vanaf 2026. De reserve Bedrijfsauto's valt met dit voorstel volledig vrij in 2025 en kan worden opgeheven.
Bijdrage wegenonderhoud aan verkeersprojecten
In 2024 wordt een aantal verkeersprojecten uitgevoerd op locaties waar ook de kwaliteit van de verharding slecht is. Op deze locaties is over drie tot vijf jaar wegonderhoud nodig. Door nu de scope van verkeersprojecten aan onder andere de Edeseweg en de Goudenstein uit te breiden worden slechte verhardingen hersteld zonder dat dit voor extra omgevingshinder in de nabije toekomst zorgt. Tegelijkertijd optimaliseren we hiermee de kosten voor het wegenonderhoud. Dit sluit aan bij de opgave uit het bestuursakkoord om onze middelen zo slim mogelijk te besteden.
Watertappunten in Ede-Stad
Vanuit een aantal wijken in Ede Stad zijn tien concrete verzoeken binnengekomen voor watertappunten, veelal naast sportlocaties, zoals voetbalkooien en speeltuinen. Op deze manier worden kinderen gestimuleerd om tijdens sportactiviteiten water te drinken. Het watertappunt werkt op deze manier als een educatief middel om te zorgen voor gezonde toekomstige generaties.
De beleidswens voor realisatie van deze tien watertappunten staat los van de onlangs door de raad aangenomen motie over watertappunten langs wandelroutes en sluit aan bij het Bestuursakkoord, waarin de wens uitgeschreven staat te werken aan een Gezond en Vitaal Ede, met gezonde generaties en een gezonde leefomgeving voor kinderen.
De aanleg van een watertappunt bedraagt circa € 7.500. Het onderhoud kost € 1.100 per watertappunt per jaar. We realiseren in 2024 vijf watertappunten en in 2025 de resterende vijf.
Fietspaden buitengebied
Bij de behandeling van de Voorjaarsbrief 2023-2026 heeft de gemeenteraad (aanvullend op het beheer van de openbare ruimte) aandacht gevraagd voor de smalle recreatieve fietspaden in het buitengebied. Dit heeft geresulteerd in een motie. Vervolgens is een memo opgesteld (zaaknummer 410064) waarin een inventarisatie, knelpunten, prioritering en financiële onderbouwing zijn opgenomen.
De meeste recreatieve fietspaden liggen in natura2000gebieden. Voor uitvoering zijn natuuronderzoeken noodzakelijk om de haalbaarheid van de verbredingen te bepalen. Voor het uitvoeren van (natuur) onderzoeken is in 2024 budget beschikbaar gesteld. Op dit moment lopen de natuuronderzoeken, waarna we -waar dat kan- aan de slag kunnen met het verbreden van de fietspaden.
De Hoge Valksedijk, Vijfsprongweg en de Immenweg worden als eerste opgepakt. De voorbereidende werkzaamheden van deze fietspaden starten januari 2025 waarna de uitvoering in het najaar van 2025 kan worden opgestart. Afronding vindt plaats in 2026. Voor de drie fietspaden wordt voorgesteld een krediet van € 3,2 miljoen beschikbaar te stellen, waarvan € 500.000 in 2025 en € 2,7 miljoen in 2026. Dit vertaalt zich in een jaarlijkse (afnemende) kapitaallast van € 154.000 vanaf 2027.