In het financieel beeld van de perspectiefnota zijn zowel de algemene uitkering als de stelposten voor loon- en prijscompensatie geactualiseerd. Het gaat dan onder andere om de bijstelling van de loon- en prijsontwikkelingen op basis van het Centraal Economisch Plan (CEP) van het CPB. Bij de actualisatie van de algemene uitkering hebben we daarnaast kritisch gekeken naar de grondslagen die worden gehanteerd voor de toekomstig verwachte inkomsten uit de algemene uitkering voor Ede. Daar waar binnen Ede voorheen op hoofdlijnen de ontwikkeling van de Algemene uitkering werd geraamd, werken we toe naar een raming op basis van een reële inschatting van de individuele maatstaven. Ons aandeel in de Algemene uitkering is afhankelijk van de ontwikkeling van een veelvoud aan maatstaven zoals bijvoorbeeld de verwachte ontwikkeling van het aantal inwoners en het aantal bijstandsontvangers. De raming van de algemene uitkering blijft echter een inschatting. We zijn hierin afhankelijk van hoe Ede zich op de maatstaven ontwikkelt ten opzichte van de overige 341 gemeenten. Op het totaal van de algemene uitkering blijven we daarom rekening houden met een risicomarge. Een risicomarge die overigens naar beneden is bijgesteld doordat we met de aangepaste normeringssystematiek (koppeling aan ontwikkeling Bruto Binnenland Product) minder afhankelijk zijn van het Rijk.
Op 8 februari 2024 heeft uw raad besloten krediet beschikbaar te stellen voor Spoorzone OV-Knoop (zaaknummer 429502). Als gevolg van het binnenhalen van externe dekking vanuit partners kan een deel (€ 138.000) van de gereserveerde kapitaallasten in de stelpost prijscompensatie reserveringen vrijvallen. Dit is verwerkt in deze perspectiefnota. In het eerdergenoemde raadsvoorstel zijn risico's benoemd ten aanzien van de afronding van het project. Op het moment dat deze risico's zich voordoen en kwantificeerbaar zijn zal de raad hierover worden geïnformeerd.
Voorjaarsnota 2024 Rijk
Op 15 april 2024 is de Voorjaarsnota van het Rijk verschenen. Hierin zijn een aantal afspraken met medeoverheden opgenomen. In lijn met het advies van de Raad van State wordt de normeringssystematiek vanaf 2024 gekoppeld aan het bruto binnenlands product (bbp). Dit levert voor gemeenten met name in 2024 en 2025 een nadeel op, aangezien in deze jaren de geldende normeringssystematiek de 'trap-op-trap-af'-systematiek was en deze tot een hoger accres leidde. Dit nadeel wordt echter in 2024 en vanaf 2026 geheel door het Rijk opgevangen en in 2025 voor de helft. Feitelijk komt het neer op een (incidentele) uitname uit het gemeentefonds in 2025 zonder dat hiervoor taken verdwijnen.
Vanaf 2026 wordt daarnaast de oploop van de opschalingskorting geschrapt (€ 675 miljoen landelijk).
In deze perspectiefnota hebben we reeds rekening gehouden met bovenstaande ontwikkelingen. Daarnaast is rekening gehouden met de aanpassing van de loon- en prijsontwikkelingen op basis van het Centraal Economisch Plan 2024 van het CPB. Vertaling van genoemde punten zal plaatsvinden in de meicirculaire 2024. Bij de uitwerking van de meicirculaire, welke u via een afzonderlijk memo ontvangt, zullen we deze aannames controleren en eventuele verschillen corrigeren.