Nieuw beleid/knelpunten per programma

Programma Individuele ondersteuning

Wat gaat het kosten?

 

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

Progr.

2024

2025

2026

2027

2028

Inkoop 2025 Wmo - Ambulante Ondersteuning

3

-

1.150 N

1.150 N

1.150 N

1.150 N

Edese stadspas

3

-

245 N

97 N

97 N

97 N

Knooppunt Jeugdhulpregio FoodValley

3

255 N

417 N

417 N

417 N

417 N

Jeugdhulp 

3

5.216 N

5.682 N

5.281 N

4.807 N

4.259 N

Jeugdhulp - besparingen

3

-

500 V

1.250 V

2.000 V

2.750 V

Jeugdhulp - aanvullende besparingen

3

-

pm

pm

pm

pm

Aanbesteden software voor het Sociaal Domein

3

40 N

310 N

150 N

-

-

Totaal

5.511 N

7.304 N

5.845 N

4.471 N

3.173 N

 

Wat gaan we doen?

Inkoop 2025 Wmo - Ambulante Ondersteuning
Voor de inkoop Wmo - Ambulante Ondersteuning 2025, waar de producten Huishoudelijke Ondersteuning, Begeleiding en Dagbesteding & Vervoer onder vallen, is gekozen voor het laten berekenen van tarieven door een externe partij.
Hiermee wordt een goede verhouding tussen de prijs voor de levering van de Wmo-producten en de eisen die worden gesteld aan de kwaliteit gewaarborgd. Bovendien zorgt het hanteren van een reële prijs voor de continuïteit in de ondersteuning. Voor de inwoners van Ede is een dekkend zorglandschap belangrijk. Belangrijkste oorzaak van de hogere tarieven ligt in stijgende kosten van CAO’s.

Edese stadspas
Met de invoering van een Edese stadspas willen onze minimaregelingen toegankelijker en duidelijker maken. Dit sluit aan op de uitgevoerde evaluatie van de minimaregelingen. Met de stadspas willen we het niet-gebruik van regelingen terugdringen. Zo investeren we in de dienstverlening en bestaanszekerheid van onze inwoners. We stellen daarom voor de stadspas per 1 januari 2026 in te voeren. We kiezen daarbij nadrukkelijk voor een stadspas die zich niet alleen richt op ondersteuning van minima, maar breed inzetbaar is voor verschillende activiteiten en doelgroepen. Daarmee voorkomen we stigmatisering van onze minima en benutten we de mogelijkheden van een stadspas optimaal. De structurele kosten voor exploitatie van de stadspas bedragen € 250.000 vanaf 2026. Voor ontwikkeling, invoering en opstarten is een incidenteel bedrag van € 345.000 in 2025 benodigd. De kosten worden deels gedekt vanuit de reguliere budgetten (onder andere vanuit de huidige budgetten voor de webshop).

Knooppunt Jeugdhulpregio FoodValley
In de jeugdhulpregio FoodValley worden de wettelijke verplichtingen voor jeugdhulp in gezamenlijkheid vormgegeven. Door dit in gezamenlijkheid te realiseren creëren we uniformiteit en een efficiënte inzet van middelen. Om aan de wettelijke verplichtingen te voldoen en de stijging van uitgaven verder te beperken zijn een aantal investeringen noodzakelijk. De investeringen doen we als gemeente Ede samen met de andere gemeenten. Het gaat hierbij om de volgende kosten:

  1. Realiseren van contract- en interimmanagement binnen het knooppunt i.v.m. openstaande vacatures en realisatie inzet van ervaringsdeskundigheid (landelijke standaard).
  2. Verblijf:
  • De gemeente Ede koopt als lid van de jeugdhulpregio FoodValley en de overige Gelderse jeugdhulpregio’s (G7) jeugdhulp bovenregionaal in (Essentiële functies). In lijn van de landelijk vereisten wordt geïnvesteerd in het wonen op basis van kleinschaligheid. Hierdoor kunnen jongeren zo thuis mogelijk verblijven ook al wonen zij niet meer thuis. Doel is op- en afbouw van gesloten jeugdzorg.
  • Beschikbaarheidsfinanciering t.b.v. regionale woonvoorziening FoodValley voor jongeren die voorheen in een drie-milieuvoorziening verbleven.

Jeugdhulp
We verlenen steeds meer jeugdzorg, voor steeds hogere kosten. Het aantal jeugdigen wat een vorm van jeugdhulp nodig heeft, is de afgelopen 20 jaar gestegen van 1 op de 27 jeugdigen in 2000 naar landelijk 1 op de 7 in 2022. Landelijk maar ook lokaal is sprake van een sterke stijging van de kosten jeugdhulp. Op basis van de kostenontwikkeling in de afgelopen jaren en de prognose van het Centraal Planbureau met betrekking tot de ontwikkeling van de zorgkosten is de verwachting dat deze de komende jaren verder oplopen.

Op basis van de kostenontwikkeling vanaf 2018 en de verwachte stijging van de zorgkosten in de komende jaren (verwachting Centraal Planbureau) is een meerjarenperspectief opgesteld. Voor het meerjarenperspectief zijn de werkelijke uitgaven van 2023 en de eerste maanden van 2024 als basis genomen. Voor de autonome groei van de uitgaven jeugdhulp is rekening gehouden met een kostenontwikkeling van 5,7% in 2025 en 5% vanaf 2026.

Jeugdhulp - besparingen
Gezien de kostenstijging (tarieven & behoefte) van 2023 zijn extra maatregelen ingezet om de kosten te beperken. Dit zijn:

  1. Aanscherping verordening Jeugdhulp om instroom te beperken en uitstroom te bevorderen.
  2. Aanpak Toegang TTJ/STJ: wachtlijsten verminderen en actieve regievoering casuïstiek.
  3. Evaluatie huisartsenroute (beperken van instroom in specialistische GGZ via Huisarts en SOJ); [1] .
  4. Contractmanagement: zorgaanbieders overtuigen van een verlaging van de zorgintensiteit.

Alle maatregelen zijn opgepakt en dit heeft onder andere geleid tot een gewijzigde conceptverordening ter bespreking met de ASDE, een structurele vermindering van team toegang naar twee weken en een versterkte samenwerking met de huisartsen.

Jeugdhulp - aanvullende besparingen
Op basis van de data-analyse 2023 naar het gebruik van jeugdhulp is de verwachting dat de behoefte en kosten voorlopig zal blijven stijgen én dat ondanks de eerder ingezette maatregelen meer nodig is om de kostenstijging te beperken. Hiervoor is een voorlopige scan gemaakt van mogelijke interventies die passen in de grotere beweging: lokaal, regionaal en landelijk (Hervormingsagenda Jeugd). Hiermee wordt versnippering voorkomen (verlies van tijd en geld), de kwaliteit van zorg hooggehouden en wordt voorkomen dat snelle oplossingen leiden tot nieuwe “vluchtroutes”. Beleid en uitvoering gaan we tegen het licht houden om bijsturingsmogelijkheden in beeld te brengen. Wij komen hier in de begroting op terug. De denkrichtingen zijn als volgt:

  1. Ouderverantwoordelijkheid vergroten tijdens jeugdhulptraject;
  2. Voorliggende ouderproblematiek eerst aanpakken;
  3. Normeren behandelduur;
  4. Uitstroom verblijf verhogen;
  5. Alternatieven voor zwaarste doelgroepen;
  6. Uitvallers/instroom onderwijs.

Per denkrichting wordt met prioriteit een inhoudelijke en financiële analyse gerealiseerd.

Aanbesteden software voor het Sociaal Domein
Vanuit rechtmatigheid- en efficiencyoverwegingen moet het belangrijkste softwaresysteem in het Sociaal Domein worden aanbesteed. Zonder deze software kunnen onder meer uitkeringen niet worden betaald en kan zorg niet worden beschikt. Het tijdspad voorziet een afronding van een implementatietraject in 2026. De benodigde middelen hebben betrekking op aanschaf en in- en externe uren (projectleiding). De kosten komen voort uit een aanbesteding in Q4 2024, aanschaf en implementatie in 2025, finale tranche aanschaf en nazorg in 2026.
[1] Specialistisch Ondersteuner Jeugdgezondheidszorg

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2024 09:22:55 met de export van 07/01/2024 09:17:08